Totaal aantal pageviews

maandag 5 november 2007

All Holland - Erik Bansberg hengel zomer 2003

De All-Holland glasstok contra de karper.
Hoog in de zomer van 2003 loop ik even voor de verandering naar het winkelcentrum met de vrouw wat voor mij al uitzonderlijk was en nemen we de hond gelijk mee voor zijn rondje om de vijver.
Nadat we terug komen, lopen we nog eens langs de vijver en daar zie ik in de hoek wat draaien kijk zeg ik tegen mijn vrouw daar draait er één., ja deze karper valt wel helemaal op als je niet blind bent.
Die ga ik even zo vangen aan de korst zeg ik nog tegen mijn vrouw. Ja dat zal wel zegt ze, nee dat komt goed ik heb er vertrouwen in en als we thuis zijn ga ik gelijk mijn All Holland karperhengel gereed maken voor de ultieme test hij krijg nu op zijn kans zijn naam en faam duidelijk te maken.
Ik kocht deze All-Holland (Hengelbouwer Erik Bansberg Den-Haag) afgelopen jaar bij toeval ik ging voor een oude pakaseat die ik via internet had gekocht en vroeg of hij nog wat anders te koop had en daar kwam deze schoonheid tevoorschijn en omdat ik nog geen kans had gehad om hem uit te testen dit door het vele werk werd het dus nu D-Day.
Gewapend met een zakje wit en bruin brood ga ik naar de plek, het hoekje waar het vuil in geblazen wordt door de lichte warme bries die er staat, de groene alg ligt ruim voorzien in de hoek als ik aankom, en ik zie er al kolken van karpers.
Vaak lees je dat in verhalen en denk ja hoor het zal wel maar nu maak ik het zelf mee.
Gauw kijk ik of er weer niet teveel eenden zijn die dit feest kunnen verstoren, gelukkig valt het mee, en de korsten brood een stuk of 10 gaan op een paar plekken 2 bij 2 te water.
Mijn verbazing is groot de eerste korsten liggen er net in of de bekken van de aanwezige karpers (3 stuks) komen boven het wateroppervlak uit gretig zijn ze. Yes dat is feest ik word bijna zenuwachtig daarvan en doe gauw het landingsnet goed in elkaar klaar voor gebruik en de hengel wordt beaasd met een bruin brood korst.
Voorzichtig laat ik het met de haak beaasde broodkorst te water waar ik net de kolk zag, en wacht het af wat er gaat gebeuren een 10 seconde later een kolk en een korst naast mijn eigen gedeponeerde broodkorst met een haakje nummer 6 is verdwenen de karper is dus totaal los zo snel had ik het niet verwacht ik sta klaar voor actie.
Na 1 minuut komt er een karper aan de boeggolf is duidelijk zichtbaar en pats de korst is ineens verdwenen ik sla aan en raak de oude glasstok kromt zijn rug en de slip doet zijn werk.
Daar sta ik in een buitentemperatuur van ongeveer 30 C met een kromme hengel ik pak mijn vistas en landingsnet en loop met de karper mee naar de zijkant van de vijver weg van de drukke weg die er langs heen loopt.
Een mooie heftige dril volgt de karper doet zijn werk dan ook volledig en probeert alles uit de trukendoos te halen wat hij in al die afgelopen jaren geleerd heeft.
De mensen in de flat kijken bewonderend toe hoe zal dit gevecht aflopen, de hengel kromt tot in het handsvat en de vele uitvallen vermoeide de karper natuurlijk wel, ik laat hem zijn gang gaan en plots geeft de karper een paar klappen op het water met zijn staart de mensen schrikken en er kijken nog meer mensen, wat ik liever zo stil mogelijk probeer te doen lukt nu even niet maar het is wel een mooie schubkarper die zijn naam op deze hengel laat zetten.
Na ruim 10 a 15 minuten is het gevecht over en land ik de karper ik maak de haak los en laat het net weer in het water hangen en bel gauw mijn vrouw op voor foto,s te maken met mijn nieuwste aanwinst een digitale camera, die geloofd het bijna niet dat ik er nu al eentje op het droge heb maar stuurt mijn dochter met de camera die de foto,s maak. Een mooie schubkarper van 82 cm en ruim 18+ponder is de trofee voor mij, voorzichtig wordt de karper weer in het water terug gezet en zwemt rustig weg, bedankt voor het mooie gevecht.

De hoek is nu wel verstoort maar ik probeer het nog even en na 45 minuten totaal niets zien van kolkjes of karper stop ik de hengel heeft de test glansrijk doorstaan en die blijft in mijn verzameling dat is nu wel zeker daar ga ik nog regelmatig mee vissen.
2 dagen later sta ik er weer de karper had zich weer laten zien, dus gauw de hengelspullen maar weer halen.
Er staat een klein jochie van 8 of 9 jaar bij mij te kijken en vraagt wat ik aan het doen bent na een kleine uitleg staat hij naast mij mee te kijken en leert hij de eerste kneepjes van het vak karpervissen.
Plots is er weer actie de karper had de korst gepakt ik sla aan en mis de haak eraf.! Hoe kan dat nu gauw een andere haak de karper is echt los de bekken zijn regelmatig boven de wateroppervlakte te zien en ze zijn ook te horen ik gooi er weer een paar kosten in en als ik mijn beaasde haak met een bruine kleine korst erbij legt is het na 2 minuten weer raak de jongen schrikt zich eigen een ongans maar ziet de hengel wel erg krom gaan ik vraag of hij de spullen wil meenemen en dat doet hij weer ga ik naar de zijkant om de karper de ruimte te geven als hij na een mooi gevecht zich laat landen in het net schrikt de jongen weer zo,n grote vis had hij nog nooit gezien weer een mooie schubkarper van 81 cm en 17 ½ pond ik had voor alle zekerheid de camera al meegenomen maar nu.
Ik vroeg of de jongen wel eens een fototoestel in zijn handen heeft gehad en foto,s had gemaakt hij schud nee ja dat is pech hebben voor hem dan krijg hij nu de vuurproef dan maar ik leg het hem uit en hang de dure Nikon coolpix 5700 om zijn net en vraagt of hij op dat knopje wil drukken hij denkt dat het goed gaat dus laat ik het na een aantal hopelijk goed genomen foto,s erbij.
De karper laat ik voorzichtig terug glijden in het water en na een kleine ondersteuning zwemt hij rustig weg.
Ik probeer het nog even maar alle karper zijn weer uit de hoek verdwenen dus na 1 ½ uur ga ik weer naar huis.
Gauw de foto,s op de computer zetten en ja ze zijn wel wat te ver af genomen maar dat kan nog wel nu laat ik de computer het werk maar doen jawel dat is schrikken ik maak van een
17 ½ ponder zomaar een dikke 30 ponder ja ik heb dan wel wat grote vinger maar wie valt daar nu over ( zo nu weet ik ook gelijk waarom die mensen zulke grote vingers krijgen en de vis zo ver vooruit houden de groothoeklens was zeker nog niet voldoende ) nee gewoon de vis op de computer bewerken kan verrassende plaatjes opleveren maar dat terzijde.
De daarop volgende dag ging de vriend van mijn dochter ook even mee vissen in de hoek en de hoek was rustig plots zie ik een karper draaien ik zeg het tegen hem en ja hoor mag ik bij je staan vraagt hij.??? wat een karpervisser is dat nu, maar goed ik laat het toe en ga zelf maar weer ergens anders staan waar ik dan nog niet 1 minuut staat en ja raak hij heeft de karper eraan en na een mooie dril krijgt hij hem in het net ook weer een schubkarper 76 cm 18 pond een paar foto,s en terug gaat hij weer.
De dagen daarna is het gebeurd met de pret de karper is teveel verstoort in het hoekje en ik zie de rest van het jaar niet meer daar dus wachten tot weer een mooie zomer dan kunnen ze mij daar weer zien staan.
Ik hoor nog wel van een buurjongen dat hij een spiegelkarper van 1 meter daar heeft gevangen ik vraag nog hoe is die gemeten maar dat was de schatting nou dan weet je het wel een karper van 80 cm is dan wel heel gauw 1 meter groot of….of zou het toch zo zijn wie weet zitten er nog verrassingen in het watertje voor bij mij thuis.
Veel strakke lijnen toegewenst en denk eens aan een korst of een broodvlok die doen het ook nog steeds goed
Groet Hennie hoefakker.

Geen opmerkingen:

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.