Totaal aantal pageviews

zondag 30 december 2007

29 & 30 December als afsluiting van 2007

29-12-2007 - Even ontspannen achter de Snoek aan.

Het was al 15.30 toen ik van huis af ging om 1 uurtje te snoeken in de buurt.
De zon scheen wel lekker maar zakte nu wel snel naar de horizon en er staat een stevig windje. Het water ligt op een afstand van of 100 meter of 250 meter dus ik was er snel.
Waar ik in de zomer even snel ging karperen ben ik nu dan aan het snoeken.
Daar aankomen is het er een zee van licht,? de gemeente had de bomen over een groot stuk van het laantje en daarbij gelijk ook maar de struiken verwijderd, waar daar nu voor een ieder te vissen is, terwijl het er zo mooi werd jammer maar het is niet anders.


Ik had er afgelopen jaar diverse kleine karpers tussen de 30 a 40 cm gezien die heerlijk verscholen door de struiken daar ongestoord konden zwemmen, jammer hopelijk komen er wel weer struiken zo is het wel zeer kaal en open daar.
Nadat ik bij het wijkcentrum en de Gymzaal het had geprobeerd met de oude vertrouwde plug ging ik over op een Mepps nr-3 snoeklepel wat me ook hier niets opleverde, dus verder de hoek in naar de hotspots voor de karper daar greep na een paar worpen een snoekje de lepel mis nog even door vissen leverde ook daar niets meer op.

Het was wel koud ondanks dat de zon langzaam er vandoor ging en de wind aanwakkerde ging ik nog even bij het kale stuk bij het bejaarde centrum proberen dan maar in een zandvlakte staan ook daar waren al die zieke bomen en de hoge struiken verwijderd.
Na drie worpen pats er knalt een snoekje op de lepel hevig verweer volgde de snoek wilde zich niet gelijk gewonnen geven de slip doet zijn werk en de hengel buigt in een mooie boog.
De fietsers die voorbij kwamen zagen het en riepen mij wat toe, ja rij maar door dacht ik.
Nu ben ik liever even alleen en wilde me daar mee bezig houden, dat is het nadeel zonder die struiken, ze zijn weggehaald voor de veiligheid en dat die bomen ziek waren dat begrijp ik ook wel maar een rustig stukje water is nu weg. Als ik de snoek zie en hem bijna aan de kant heb zie ik dat de lepel voorin zijn bek zit de enkele haak blijft gelukkig zitten de snoek geeft zich eindelijk gewonnen ik heb het gewonnen van hem dit keer, de eerste eindelijk na een aantal keren hopelijk is de ban dan gebroken en leverde dat mij een snoek van 55 cm op, snel wat foto,s gemaakt helaas niet de mooiste geworden dat zie ik later op de computer, maar het moest allemaal ook snel de snoek zwemt rustig weg als ik hem terug zet en ik volg hem een heel stuk daarna een klap met zijn staart en weg is die.

Ik gooi nog een paar worpjes en verneem nu toch wel nu de zon weg is dat het toch wel erg koud is het is ook alweer 16.45 nou dan maar naar huis 3 minuten later zit ik lekker aan een bakje soep. En ik heb een tevreden gevoel als wij gaan eten.
De laatste voor dit jaar ik ga er wel van uit dus voor een ieder een mooi oud & Nieuwjaar toegewenst en tot ziens in 2008.

30-12-2007 Even snoeken en R.I.P. snoek 58 cm.! Of gelukkig niet.!
Toch nog een vervolg maar eerst Zondagochtend op visite bij mijn schoonvader, de meeste familieleden komen langs even bij babbelen met iedereen daarna gaan wij de oliebollen halen, waarna er even wordt geproefd.Ja lekker de laatste dag komt met rassé schreden eraan, ik hga nog even de blinker nat maken het weer is goed de zon is er en weinig wind.
Gelijk maar bij het bejaardencentrum beginnen daar was ik gisteren geëindigd.
En na een paar worpjes mis raak een mooie snoek heb ik eraan die de 50 cm wel voorbij gaat door geklungel van mij schiet hij eraf toen ik hem uit het water wilde pakken, jammer maar die herken ik nog wel als ik hem eens weer aan de haak heb een litteken op de zijflank doet hem wel herkennen. Dat was stom van mij deze had gewoon op de foto gekund als ik maar meer aan de snoek had gedacht i.p.v. aan mijn hengel die in het zand kwam te leggen dat moet ik anders doen.Een paar worpjes verder pak er weer een snoek de lepel maar ook die is gelijk weer los wel was dit een felle aanval op de lepel. En was mooi te zien in het ondiepe water.
Maar de snoek is wel los, en een 5 minuten later krijg ik er weer eentje op deze krijg ik wel aan de kant na en mooie dril en deze meet 58 cm schoon de lepel zit vast onder in de bek en met een beetje moeite komt die er uit snel een foto ervan en weer los, de snoek blijft liggen vlak onder de kant ik maak nog een foto daarvan en kijk het even aan.

Daarna zwemt de snoek zeer langzaam weg, vreemd normaal schiet de snoek wel weg maar deze is wel langzaam een vreemd gevoel maakt mij meester, zou de snoek teveel stress hebben gehad en daardoor de oriëntatie gevoel kwijt zijn.

Ik houd de snoek in de gaten opeens zwemt hij weg en blijft aan de overkant langs de beschoeiing staan ik vind dit vreemd, terwijl ik verder snoek en een watertje verder ga kijken neem ik het besluit om zo weer te gaan kijken of de snoek alweer weg is en gewoon weer zijn plekje heb gevonden.
Het andere gedeelte van deze waterloop levert niets op en sta ik 20 minuten later weer bij het watertje waar ik begon. Tot mijn schrik zie ik daar de snoek liggen op zijn zij, dar doet zeer deze aanblik de snoek leeft nog wel ik raak hem aan met de top van de hengel en hij zwemt weer een stukje verder nee dit is niet goed ik ga straks nog een keertje kijken of het beter gaat of dat de snoek dood gaat.
Wat deed ik fout , ik kan het zelf niet bedenken nog nooit in mijn hengelsportloopbaan is mij dit gebeurt ik had wel eens een dode snoeken zien liggen maar ik kan wel zeggen nooit door mijn toedoen.
Een bizar einde aan 2007 vind ik voor mij en voor een snoek teleurgesteld zal ik toch de foto van deze snoek op de site zetten dat is het minste wat ik kan doen.

Om 17.00 ga ik terug met een plastic zak en een stok om de snoek te zoeken en weg te halen.
Bij aankomst schiet er een snoek op de plek waar ik de snoek verwacht weg zou hij dan toch in orde zijn en weer hersteld zijn ik zoek de gehele sloot en vijver af en vind niets, dus hoop ik dat hij het overleeft heeft dat avontuur met mij. Morgen nog eens kijken bij geen tegenbericht is hij weer in orde het zou wel een mooi eind van 2007 zijn.
Groet Hennie.

Geen opmerkingen:

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.