Totaal aantal pageviews

dinsdag 20 juli 2010

De IJsvogel een wonderbaarlijk mooi vogeltje.


De IJsvogel een wonderbaarlijk mooi vogeltje.













In volle glorie Het IJsvogeltje

De IJsvogel doet in de winter zijn naam geen eer aan, hij heeft een slechte naam als het gaat om te overleven in de winter, zo ook dus de winter van 2009-2010 waarin er een ware slachting onder deze vogeltjes is geweest met als resultaat dat meer dan 50 % van de ijsvogel het niet hebben overleefd.

Wat waren de oorzaken daarvan, zoals men weet was de winter streng en veel sneeuw. Dat er sloten dicht vroren in de winter is vrij normaal maar deze winter werd mede door de enorme sneeuw die daarbij gepaard ging als zwaar betiteld onder de vogelbeschermers.

Nou ben ik al lange tijd gefascineerd van dit vogeltje en wilde ik hem graag close-up op de foto krijgen met en zonder visje in de bek.


















Kenmerkende houding van de ijsvogeltje turend over het water.


Dus schafte ik mij een 170-500 mm lens aan mede omdat ik er eentje had gespot op nog geen 200 meter van mijn huis is de slootjes die ik in mijn artikels “Woonwijk karperen” omschreef, het gebeurde als volgt ik ging boodschappen doen en daar zag ik ineens iets blauws over het water voorbij vliegen gelijk was de link gelegd en ging ik zoeken waar hij kon zitten en ja hoor binnen een paar minuten zag ik hem zitten op een tak, de boodschappen waren gauw gedaan ik pakte thuis mijn toestel en daar zat toen een lens op van 28-300 mm en maakte gauw enkele foto,s met als resultaat een klein blauw vlekje op een foto, nou dat viel dus tegen gelukkig vond ik de 170-500 mm lens op marktplaats en heb die gekocht, tot op heden geen spijt ervan gehad.














Blauwborstje een prachtige vogel gelukkig weer in opkomst.
Na de winter zag ik die ijsvogel niet meer en daar zat ik met een grote telelens, nu sprak ik een foto kennis uit de buurt en die zei tegen mij ga eens mee naar een paar natuurgebieden daar kom je die vogel heus wel tegen een keertje met wat geduld zodoende dat maar gedaan en toen ik een blauwborstje op de foto had gezet waar ik nog nooit van gehoord had ging het vuurtje branden en ging ik mede omdat de knieën niet meewerkte met het karpervissen dit oppakken de fotospullen werden meer gebruikt en niet zonder resultaat.












Wie kijkt nu naar wie.! (boven en onder)









 




Het karpervissen staat helaas mede door mijn gezondheid en ander privé zaken op een laag pitje.
Nee ik kom daar later sterker mee terug geen nood karpervissen is en blijft een hobby van mij.
Dus nu hier in plaatst van karpervissen een aantal natuur en vogel foto,s waar ik zeer blij mee bent.









 


Zeldzame momenten die men koestert.

De mooiste foto van de ijsvogel voor mij tot nu toe

Groet Hennie hoefakker









5 opmerkingen:

Hans.Koeslag zei

Hoi Hennie,

Echt een indrukwekkend verslag met wel heel bijzondere foto"s!
Maar dat wist je al van mij.
Goed opgemerkt dat de naam van het ijsvogeltje een beetje verkeerd gekozen is..het blauwborstje daar had ik nog nooit van gehoord.
Maar dankzij jou weer wat wjzer geworden!

Groet Hans

Hans.Koeslag zei

Hoi Hennie,

Misschien het vermelden waard!

Over de naam
De naam nader verklaard

De wetenschappelijke naam van de ijsvogel is Alcedo atthis, dit betekent letterlijk : Halcyon uit Attica. Het was de naam voor een vogel die broedde op de toppen van de golven, voor deze vogel zouden de goden de wind en zee kalmeren, Attica staat waarschijnlijk voor een mooi landschap.

Over de oorsprong van de nederlandse naam van de ijsvogel bestaan verschillende theoriëen.
Zo wordt wel beweerd dat de ijsvogel zijn naam kreeg omdat hij in de winter vaak gezien werd bij een wak in het ijs, om daar een visje te kunnen vangen als het overige water dichtgevroren was.
Waarschijnlijker is dat de naam is afgeleid van het germaanse Eisenvogel, ofwel 'ijzeren vogel' wat slaat op het blauw van de rugveren van de ijsvogel.
Later is deze naam verbasterd tot ijsvogel, waarschijnlijk in combinatie met de eerste theorie.
IJs is echter de grootste vijand van deze mooie vogel, als het water dichtgevroren is kan hij geen visjes meer vangen, waardoor zijn vetreserves afnemen. De stuitklier waarmee hij zijn veren waterdicht houdt, gaat dan minder goed werken. Hierdoor zullen uiteindelijk zijn veren teveel water opnemen bij een duik in het ijskoude water. In een strenge elfstedentocht-winter sterven dan ook veel ijsvogels, het aantal kan dan met meer dan de helft teruglopen.

Buitenlandse namen en dialecten
De engelsen hebben hem een mooiere en meer toepasselijke naam gegeven; Kingfisher, wat letterlijk koningsvisser betekent. De manier waarop hij zijn visjes vangt is ook werkelijk prachtig om te zien, hij doet zijn engelse naam dan ook zeker eer aan.

Grrr Hans

Karpertje-13 zei

Hoi Hans bedankt voor de aanvulling van gegevens.
De ijsvogel is wel bijzonder er zijn ontzettend veel mensen die hem op de foto willen hebben ben ik achter gekomen dus ben ik nu wel tevreden.
groet Hennie.

Anoniem zei

Hennie,
schitterende foto's man!

Dat is toch wel heel bijzonder...
Groet,
Dale

Karpertje-13 zei

Dag Dale bedankt voor je berichtje Ja ik ben er wel blij mee maar er staat nog 10 gigabite aan foto materiaal van de ijsvogel die ik nog moet nakijken zoveel heb ik er geschoten de afgelopen weken.
Het kost wel even wat tijd maar ik zal er nog wel wat neerzetten.

Groet Hennie.

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.