Totaal aantal pageviews

donderdag 16 juni 2011

Karper en Koikarper in zicht

Karper en Koikarper in zicht
Het lelieveld vol gevaar








Donderdagmiddag 9-6-2011 Ik ga naar mijn werk en loop naar het treinstation niets vreemds daaraan maar als ik langs een vijver bij mij in de buurt loop kijk je toch automatisch, zo ook nu weer echter ik zie daar een aantal karpers in de hoek rotzooien tussen het vuil zo,n pondje of 10 maximaal schat ik zo ongeveer maar toch ook hier zitten ze.
Dan in een keer zie ik een schim van een………… grote Koikarper jeetje die ziet er mooi uit, ik blijf even staan en kijk er even naar echter dan roept mijn werk me weer in de echte wereld.

Toch staat die Koikarper in mijn geheugen gegrift en bedenk ik een plannetje om hem op de gevoelige plaat vast te leggen en dan wel het liefst in mijn handjes vasthoudend.

De volgende morgen krijg ik even een paar uur de kans om die plek even te gaan bekijken, het is nog wel wat druk daar ( later volg er meer informatie over ik wil hem eerst proberen te vangen) maar om 10.00 ga ik op weg als ik aankomt loop ik met een zak vol kattenbrokjes naar de sloot/vijver toe ik sta hoog boven het water als ik al kringen op het water zie die op karper duiden snel gooi ik 2 handen vol van die lekkernij op die plek in de hoek en loop een stukje verder, ik kan het water goed bekijken en zie daar de Koikarper is er ook, dat is mazzel snel zet ik de auto op een veilige plek en ga richting het water met een Bruce & Walker Mark 4 en een Abu 33 er onder een haakje 6 en een onbekend pennetje, die stond nog in het hengelrek klaar en was goed genoeg voor daar.

Om geen argwaan te wekken ga ik eerst de andere hoek vissen waar ik ook wat strooi echter daar zitten ze niet dus na 15 minuten ga ik de beruchte hoek in waar ze zijn.
De andere kant van het watertje met de duiker naar de woonwijk








Ik gooi me pennetje strak tegen de muur aan met 4 maïskorrels eraan (smaak knoflookpoeder) een metertje terug lig een karper rustig te bellenblazen de staart zie ik regelmatig een stukje boven het water uit prachtig gezicht dan krijg ik een paar tikjes en wordt de pen een stukje weggetrokken ik sla aan en mis een grote golf loopt langs het lelie-veld stom te vroeg of de afstand te ver dus fout van mij, ik strooi wat maïs weer op die plek hopelijk geen dure fout gezien de kleine oppervlakte waarop het zich allemaal afspeelt. De tijd loopt door en ik zie weer beweging op de plek en daar is de Koikarper ook weer zou ik die gemist hebben net ik weet het niet het zal altijd een vraagteken blijven voor mij, nu komt die langzaam richting de pen en drukt die opzij er komen ook nog 2 andere karpers aan ook die pakken het aas en spugen het gelijk weer uit dus maïs kennen deze karper dus al goed echter ik heb nu niets anders bij mij. 10.50 Dan uit het niets schiet de pen weg ik sla aan en raak de karper komt bijna boven het water uit als af er een kogel is afgeschoten zo schiet die weg de hengel krom en de slip gierend loopt die zo een meter of 15 weg dan komt hij terug en snelt zich richting de muur ooi denk ik verder kom je niet de slip wat strakker gedraaid vanwege het lelieveld  wat de karper nu ontdekt daar komt hij wel in maar ik stop hem als die het lelieveld net heeft bereikt enkele bladen buigen om ik forceer de karper een beetje en hij keert om weer de hoek in daarna het open stuk op daar loop ik gelijk mee met mijn landingsnet bij mij, zo nu ben je voor mij denk ik en het lukt me na enkele minuten de karper in het net te krijgen een mooie slanke schubkarper die 67 cm lang was is voor mij.
Mooie slanke schubkarper 67 cm lang








enkele foto,s later zwemt hij weer lekker in het watertje mij wel achterlaten met een kapotte dobber omdat hij nog niet uitgeraasd was toen die in het net zat maar de eerste is binnen. Het water is nu aardig verstoord en eigenlijk denk ik stop er maar mee maar daar zie ik weer een karper zwemmen dus blijf ik nog even zitten de koikarper komt nog voorbij diverse keren pakken ze het aas op en spugen het gelijk weer uit die weten dus donders goed dat het aas linke soep is voor hun.

Dobber heeft de veldslag niet overleeft













Ik stop en ben 2 uurtjes nadat ik was weggegaan weer thuis 1 karper rijkers en weer genoeg energie opgedaan voor de volgende plan om die Koikarper te pakken

Dus dit verhaal krijg een vervolg zeker weten

Groet Hennie

3 opmerkingen:

Dale Neijzing zei

Hoi Hennie,
je hebt weer een mooi recht door zee verslagje gemaakt! En ook een mooie recht door zee vis! Echt een torpedo. Die zal wel lekker snelheid ontwikkeld hebben tijdens de dril...
Hee Hennie...wat dacht je van een lekker vers wormpie..of een trosje maden? ;-)

Groet,
Dale

Hans.Koeslag zei

Dit is de Hennie die ik ken.

Een prachtig no-nonsens verhaal van een hartwerkende machinist!

Toch een kleine kanttekening:
Als die karperswerkelijk "wantrouwig"zijn ten opzichte van de mais,dan zou je eerder schrikkolken verwachten dan voorzichtige aasopname..

Neemt niet weg dat je weer een mooie schub kan bijschrijven.

En die koi moet nog wel gevangen worden..we bellen nog wel.

Gr.Hans

Karpertje-13 zei

Dag Dale ja het was wel een torpedo-achtige karper en was ook lekker fel.
De worm en de maden worden zeker de voglende keer gebruikt maar toch bedankt voor de tip.

Hans hoi ik zit nu thuis en heb spit dus gaat weer lekker.!!
Nee geen schrikgolven ja 1x dan wel maar verder niet dus er is nog hoop voor ons.
Het verslag van ons visavontuur is onderweg nog even de foto,s bewerken voor bepaalde sfeer.

groet Hennie.

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.