Totaal aantal pageviews

maandag 28 september 2009

Karperen met Hans Koeslag 2-9-2009

Karperen met Hans Koeslag 2-9-2009













Na vele vruchtenloze pogingen eindelijk weer eens met Hans Koeslag (En in zijn visgebied) op de karper. Men moet dit wel als een hele eer zien want je mag niet altijd zomaar naast
De karpervisser zitten die tegenwoordig al de telefoon opneemt met ja U spreekt met de 50 ponder karpervisser ……… “blijft” een rare ouwe Amsterdammer.!
De wekker loopt vroeg af deze dag, om 04.30 is het voor mij alweer dag, gauw naar beneden en koffie de Senseo doet zijn werk en ik zit tijdens het eten te genieten van een bakje koffie.
Nu nog de hond uitlaten en dan ben ik er klaar voor de spullen staan allemaal al in de gang dus auto inladen en daar ga ik onderweg naar Hans waar ik om 06.00 zoals is afgesproken aankom.
Als hij de deur opendoet begint hij gelijk al druk te praten door zijn mobieltje zogenaamd in de weer met iemand over welk shirt hij moet aantrekken Cipro of Solar of Fox……….. ja, ja en daar stink ik dus niet in Hans, maar dit is Hans in goede vorm.
Na weer eerst even koffie te hebben genomen en alvast een klein beetje informatie over de plek gaan wij op stap, we dwalen door diverse dorpjes heen over allerlei boerenwegen waar Hans de auto ineens na een bocht parkeert.? Wij zijn er, maar ik zie nog niets.
Dat wordt dus vele kilo,s ballast mee slepen door de klei van een leeg maïsveld waar genoeg water op ligt, dus soppen wij daar lekker doorheen met elke stap worden onze schoenen en laarzen groter en zwaarder maar na een paar honderd meter zijn wij er gelukkig een mooie rivier / beek met alles erop en eraan.




















Kijk niets teveel gezegd.!

















Ja Hans heeft het goed gedaan dit ruikt naar Karper.!!!!
Na de keuze wie waar gaat zitten en de informatie van Hans waar er gevoerd is gaan wij uitpakken maar eerst een paar foto,s van de mooie zonsopkomst de hemel kleurt en de natuur om ons heen en de rust ja dit is het ware gevoel weer.














Nadat ik de foto,s heb gemaakt ga ik ook maar uitpakken Hans is al bijna klaar maar 10 minuten later zitten wij beide in de stoel en kunnen wij gaan praten over de laatste tijd wat wij allemaal hebben meegemaakt. Hans vist met de Bart Bakker hengels plaatjes van hengels en ik zit met de oude vertrouwde Kunnan karperhengels die mij al ruim 25 jaar te dienst staan en niet zonder resultaat, ik vis het liefst nog steeds met glasstokken ook al zijn deze Kunnans die dan niet de 1.3/4 lb hengels doen het nog steeds goed.














Wij gaan beginnen en voeren niet bij echter als wij net zitten begint de optonic van
Hans al zenuwachtig te worden ik denk dat zal wel witvis zijn maar je weet het nooit, ook kreeg ik van Hans te horen dat als je wat vangt het meestal wel boven de 20 pond is nou ik teken er alvast voor.
De optonic,s van Hans blijven zenuwachtig hun werk doen maar nadat de gevoeligheid van die is ingesteld op minder gevoelig is het rust ik voer na een uurtje zonder teken van leven een 5 tal boilie’s bij elke hengel bij zodat ik weet dat er wat ligt, na een kleine 3 uur vissen en lekker babbelen komt zonder waarschuwing mijn Linker hengel tot leven de optonic giert het uit de hengeltop staat krom en de baitrunner doet zijn werk. Binnen een paar seconde sla ik aan en raak ik voel een stevige weerstand aan de andere kant de karper loopt een aantal meters door de slip heen en ik zie Hans zijn fototoestel pakken, wat voor mij betekend dat ik het voorlopig alleen moet doen ( gelijk hebt die ik had het zelfde gedaan als hij beet had gehad)













Na een mooie uitloop poging die ik pareer komt de karper mijn kant op hij loopt mooi langs de plompenvelden heen gelukkig maar want daar zat ik niet op te wachten.












De dril duurt niet al te lang en daar sta je dan een steile hoge wand met een hengel krom en een karper die gelang kan worden ik gooi het landingsnet in het water naast de karper en na 1 mislukte poging is hij de tweede keer erin, Yes klinkt er inwendig in mij die is binnen en het is een mooie schubkarper dat zie ik wel. De karper ligt nu op de onthakingsmat we zien een mooie schubkarper met een grote staart, het meten en wegen verloopt redelijk snel en wij komen samen tot de conclusie dat hij 87 cm lang is en 25 pond zwaar.



































Hans en ik zijn beide blij dat de “vloek” ban eindelijk is gebroken eindelijk is er dan karper op het droge gekomen, de foto,s worden in een rap tempo gemaakt en de karper kan weer terug in zijn natuurlijke omgeving nadat hij even bijkomt in het landingsnet zwemt hij er snel vandoor.















Wij kijken hem na en genieten nog even daarna is het water weer alsof er niets is gebeurd. En wij vissen weer verder en babbelen weer verder echter verder horen en zien wij niets meer, en om 12.15 stoppen wij ermee de boel ingepakt gaan wij de strijd weer aan met de kleigrond wat zwaarder en zwaarder wordt na mate je een stap verder doet.















Hans in actie hij was zo snel met die kruiwagen met visspullen, daardoor kon er geen zuivere foto genomen worden van hem de Formule 1 zou hem moeten ontdekken.!!!!














Als de spullen in de auto,s liggen nemen wij afscheid van elkaar en de volgende avond sturen wij elkaar de foto,s toe om nog even na te genieten van een mooie dag, de dagen daarop waren slecht gevuld met regen en wind, gelukkig zaten wij net aan de goede kant deze week van het weer, en wie weet Hans over een poosje gaan wij samen weer een paar mooie snoeken in het net zien te krijgen je bent van harte welkom.

Groet Hennie hoefakker

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi Hennie,

Ondanks dat de tekst mij al bekend was,is het toch weer leuk om te zien hoe jij dit in een verhaal verwerkt hebt.Het heeft gewoon veel meer humor!Misschien moet ik ook eens proberen wat grappiger te zijn..Als de snoeken gaan jeuken..dan gaan wij een krabbelen.

Groet hans

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.