Totaal aantal pageviews

maandag 29 oktober 2007


28-10-2007 Snoeken bij Harmelen
In de polder van de Gerverscop – Teckop – Breudijk.
Vandaag ga ik met Hans Koeslag snoeken,
op water van de ZHV-Zeist.

De poldersloten die wij gaan bezoeken zijn de liggen aan de Gerverscop – Teckop en Breudijk uniek snoekwater van de zhv-Zeist. Om 07.50 sta ik bij Café T, Scheepje te wachten op Hans zoals gewoonlijk te vroeg ik had om 08.30 met hem hier afgesproken, even een hengel gereed maken dan kan ik gelijk gaan beginnen.
Het is een beetje donker weer bewolkt maar droog, en er staat nu al een stevige wind die uit het zuiden komt, deze blaast lekker door de polder heen en ze hebben voor vandaag windkracht 7 voorspeld op de open vlakte,s kan het dus nog wat heviger worden lekker snoekweer dus.

Hans is er al om 08.10 dus op tijd ondanks dat de zomertijd naar wintertijd vannacht is gegaan. Even bijpraten en een bakje thee of koffie en wij gaan naar het water toe.
We beginnen bij de Gerverscop daar aangekomen ligt de water dicht met kroost bij de sluis tot voorbij de bocht nou dan een stukje verder de Gerverscop is groot genoeg, je staat tussen de boerderijen te snoeken en rondom de koeien en schapen,

de sloten zijn vanaf 1 meter tot 15 meter breed dus genoeg water.
Gauw de pluggen nat maken ik snoek met een Rini-Groothuis glas hengel en Hans met een CJW spinner stokje een combinatie die niet te rijmen is maar dat maakt niets uit ieder doet het op zijn eigen manier,gezelligheid is ook belangrijk voor ons.


De tijd verstrijkt langzaam de pluggen worden verwisseld maar alles wat wij zien is water en geen snoek verkassen helpt ook nog niet een flats zonnetje komt er door maar de wind wakkert aan na een 2 uur verkassen wij naar de Breudijk daar is het water te ondiep en de waterplanten nog teveel aanwezig dus weer terug naar de Gerverscop weer wat verder de polder in een collega snoekvisser staat met een snoek in zijn handen ik ken hem en vraagt hoe het gaat niet slecht zegt hij ik heb er nu 3 in 1 uur gevangen, hij vist met kleine 3 delige pluggen fel gekleurd. Zou dat de sleutel tot succes zijn wij zaten met spinners en grote pluggen en 2 delige pluggen te snoeken. Ik zet er een kleine plug op en probeer het weer en Hans volgt ook deze hopelijk wijze raad op. Een 10 minuten later verander ik weer en zet er nu een kleine zinkende plug van 4 cm aan en bij de eerste worp gelijk duikt er een snoek op ik roep Hans en als hij eraan komt lost de snoek de plug, jammer dat was een mooie snoek hij kwam 2 keer aan de oppervlakte en toen schoot die helaas los, Maar het maakt ons wel wat blijer de snoek is toch te vangen , wat wij ook proberen het levert nog niets op.
Na een uurtje gaan wij naar de Teckop en komen daar in een zeer mooi gebied vol mooie sloten, heb ik mij nu zo vergist , nee ik ben hier al jaren niet meer geweest en er is wel wat verandert in dit gebied. Bij de molen gaan wij het eerst proberen en Hans krijgt er een snoek van mooi formaat op maar ook die schiet los, het zit ons wat dat betreft niet mee.

Dit gebied is zo mooi dat wij hier gewoon door blijven vissen en niet verder de polder in gaan ik krijgt nog een misser van een aardige snoek en ondanks verwoede pogingen is het om 13.30 gebeurd voor ons.

Hans en ik nemen na wat te hebben nagepraat afscheid en hopen de volgende keer meer succes te hebben, wie weet met wat andere kennissen die vandaag niet konden komen. zhv.Zeist bedankt voor het mogen vissen in jullie polderwater wat niet in de grote vergunningen staat, en alleen als je lid bent van de zhv-Zeist mag men daar dus vissen.
Als ik terug rijd naar de hoofdweg kom ik nog langs diverse mooie stukken snoekwater wat de volgende keer meer aandacht zal krijgen. Een mooie snoekdag helaas zonder snoek op het droge is afgelopen met een tevreden gevoel ga ik huiswaarts.

Groet Hennie en Hans.

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.