Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 oktober 2007

Karperen in de woonwijk deel-2

11-6-2007 vervolg van Woonwijk karperen.
Het is al 15.15 als ik mijn hengel pak en even gaat vissen, ik loop door de wijk heen en zie dat de scholen net uitgaan. Stom dat ik daar niet aangedacht had, maar goed we zien wel wat het wordt. Vijf minuten later sta ik dan bij het watertje, ik gooi wat broodkorsten erin, maar zie geen enkel teken van leven van mijn vriend de karper, verder kijken dan maar, en ik loop naar de overkant, waar ik de sloot in kijk, ja daar zie ik wat, nee het is geen tak of stronk daar zie ik ineens 3 karpers liggen hoog in het water, daar liggen ze dus te zonnen, in een rustig stukje waar je bijna niet bij kan komen even aan de andere kant op het bruggetje zie ik ze nog wel maar hier gaat het absoluut niet daar kom ik met het landingsnet niet weg, laat staan met de hengel zelf.

Dus ga ik naar de vuilhoek bij het bejaardencentrum, waar de voorns heerlijk mijn broodkorsten op peuzelen en dat met groot machtsvertoon wat een voorns zwemmen hier de snoek en de baars zal hier zeker ergens actief zijn.
Daar heb ik een 5 tot 10 minuten gestaan maar geen karper te zien, ik heb wel ontdekt dat als ze er zijn je ze ook wel gelijk actief ziet, wat nu niet het geval is.
Dus toch maar terug lopen langs de sloot en op het bruggetje zie ik die karpers weer liggen te zonnen, dan maar iets geks proberen, ik ga dwars door de struiken heen en kom op een vierkante meter schoon stuk uit een meter of 5 van de karpers vandaan, daar kan ik met wat kunst en vliegwerk de hengel richting het water krijgen en het net in de buurt leggen.
De broodkorst gaat eraan en voorzichtig gooi ik het richting de karpers, een meter van de karpers valt de broodvlok op het water 1 karper draait weg ik kijk en zie dat de andere zakken, dan een 20 seconde later ineens verdwijnt de vlok langzaam onder water, ik zie geen karper en geen kolk maar zie wel mijn eerste drijvertje onder water verdwijnen en langzaam de tweede die er achteraan gaat.
Dan maar slaan en nog voor dat ik dat kan doen zie ik de lijn weggaan dus een korte tik is voldoende om de karper te haken die is raak de hengel gaat gelijk in een zware curve de slip giert het uit, alleen hij gaat de verkeerde kant op hij probeert de bocht om te gaan ik sta aan de rand van het water met de hengel ver naar voren en de slip die blijft maar doorlopen, ik probeer de slip zwaarder te zetten maar snijd mijn vinger aan de nylon (stom Henny maar je weet gelijk wat je fout doet), het wordt dan buigen of barsten, de keuze is aan de karper hij mag niet verder gaan anders ben ik kansloos en na een hoop kabaal aan de oppervlakte door de karper krijg ik hem gestopt de slip heb ik helemaal dicht gedraaid de Nico de boer hengel staat in de maximale curve zover had ik hem nog niet gehad de Luxor1 staat dicht en de lijn houd het gelukkig ik kan de karper keren nu duik hij een tak in ja dat kan er ook nog wel bij daardoor valt de lijn even slap, gelukkig herstel ik het snel en krijg ik ook daar de karper rustig uit, nu heb ik hem onder de top van mijn hengel waar hij nog diverse pogingen om weg te komen probeert, echter die kunstjes ken ik wel en die mislukken.


De Schubkarper krijg ik in mijn landingsnet en daarna draai ik de slip geheel open en leg de karperhengel in de struiken neer, nu kan ik hem net op het land krijgen, de karper is gelukkig binnen, als ik de haak probeer los te krijgen zie ik dat zijn rugvin zeer zwaar beschadigd is ook nu zit een stuk van die rugvin in de mazen van het net voorzichtig, en door mijn eigen net stuk te maken krijg ik het eindelijk eruit even meten en 71 cm schubkarper is weer mijn deel geworden ik wil hem niet langer op het droge hebben en weeg de karper niet en schat hem op een 6 tot 8 pond als ik hem weer terug zet in zijn element zwemt hij krachtig weg naar de andere zal ik maar denken en ik ik ben tevreden en schrijft er weer eentje bij voor dit jaar.
In een half uurtje karperen 1 karper is vind ik zelf niet slecht.
Tot de volgende keer denk ik als ik uit de struiken weer omhoog probeert te komen naar de stoep waar gewoon mensen langs liepen terwijl ik de karper er aan had.
Karperen op een paar meter is toch wel weer apart.
Groet Hennie.

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.