Totaal aantal pageviews

vrijdag 19 oktober 2007

Karpervissen in de woonwijk deel-1

Even tijd voor Karper.
Karperen in een Woonwijk 24-5-2007
Na een week hard werken in de tuin ben ik bijna klaar, ik had het al 3 jaar uitgesteld maar de vrouw had nu recht van spreken dus actie.
Mijn rug is daardoor nu helemaal in de stress en pijn zit overal door het lichaam.
Ja je wordt ouder langzaam maar je voelt het ook nog eens duidelijk, meer sporten is een optie, maar is karpervissen geen optie dan, dat gaat me redelijk af op dit moment.
Donderdagmiddag ik heb me vandaag redelijk rustig gehouden met de tuin, ik moet naar de fysiotherapeut toe om 17.00 moet ik er zijn.
Als ik er naar toe loop en bij het wijkcentrum aan kom zie ik een paar jongens druk in de weer met 1 werphengel langs de kleine vijver .
Ik loop er langs en zie in het water een flinke partij brood drijven en de jongens lopen van links naar rechts zoekende naar…? Karper.? Wie weet ik sta even te kijken en zie en hoor dat ze de karpers zoeken.
Nou ze zoeken zich rot die jongens, maar ik zie ze dan wel zwemmen 3 stuks schubkarpers tussen de 60 en 70 cm groot onder de kant bij mij ik zeg ook niets en verplaats mij niet zo als die jongens, niet verkeerd dat ze daar ook zitten, nu zijn al die plasjes en sloten met elkaar verbonden door duikers dus de karper kan zich verplaatsen door de gehele wijk heen.
Die karpers komen zo, eerst naar die fysiotherapeut voor mijn rugpijn, en sporten daar onder toezicht van zo,n persoon.
Een uurtje later loop ik nat en bezweet en moe terug naar huis en kijk nog even of ik de karpers nog zie, helaas nergens te bekennen.
Het is bijna weer gebeurt met het mooie weer dus het moet er vandaag of morgen van komen als ik nog karper wil vangen.
Na het eten dus toch maar even kijken daar, na een week kriebelt het toch wel de karperdrang is er nog steeds, de oude All Holland van Bansberg en een Shimano 3500 molen er onder krijgt deze keer de kans een lijn met 2 drijvertjes erop haakje 6 en een blikje maïs ik ben er klaar voor. Als ik op de plek kom een 3 minuten van huis is dat zie ik dat bij het jongeren – wijkcentrum wat te doen is gelukkig geen jeugd maar oudere mensen zijn daar actief.
Ik loop langs de vijver en strooi alvast in het hoekje een beetje maïs en ga de karper zoeken na een rondje langs deze kleine vijver kom ik weer in de hoek en ja daar zijn ze ik zie staarten van karpers, gauw de hengel gepakt en aas eraan en voorzichtig laat ik het zakken tussen de karpers, een beetje maïs erbij en bingo binnen 2 minuten gaan na wat schokjes de 2 drijvertjes er vandoor, raak de karper neemt gelijk een spurt en een mooie dril volgt ik moet met de karper eraan een stuk naar rechts lopen anders kan ik hem niet landen de kant is te hoog om het daar te doen gelukkig werkt deze schubkarper mee en een kleine 10 minuten later sta ik met een schubkarper van 67 cm en 10 pond zwaar in mijn handen, bij controle blijkt er nog een andere haak in zijn bek te zitten die ik ook maar verwijder, gelijk mijn thuisfront gebeld voor een paar foto,s daar te maken en mijn dochter komt langs voor de foto,s nadat ik de karper heb terug gezet loop ik weer naar de plek en zie zowaar nog steeds karper daar op die plek ze vinden de maïs lekker of hebben nog niet teveel nadelige gevolgen daarvan ervaren.


Er zijn 2 jongens langs gekomen en vragen, hallo mijneer al wat gevangen er zitten karpers in mijneer nee jongens ik had net een brasem, maar jongens wel wat van de kant blijven met die fietsen ik zoek de karpers na een paar minuten zonder iets te zeggen gaan die gelukkig weg.
De karper,s zijn er nog en 10 minuten later is het alweer raak een mooie karper neemt de hengel in een mooie curve de slip staat goed dus het gevecht is nog steeds in mijn voordeel
Als ik probeer om te lopen wil deze karper de duiker in vluchten met een uiterste krachtinspanning en de hengel krom als een hoepeltje stop ik deze poging en lukt het mij om aan de andere kant te komen daar dril ik de karper verder uit, de karper is sterker dan de vorige en geeft topsport op deze oude glashengel de All Holland laat zich van zijn beste kant zien het oude beestje doet het perfect en na een 10 minuten kan ik deze karper dus ook landen.
Gelukkig was er net een vrouw langs gekomen die dit allemaal aanschouwde en met een mond open een schubkarper van 74 cm en 12 pond in het net ziet liggen, als ik haar vraag of ze foto,s wil nemen doet ze dat gelijk en ze zijn redelijk goed gelukt.
Zo ik ga weer naar de bewuste plek maar het is stil, wat begrijpelijk is als ik over het plasje kijk zie ik nergens activiteit van karper dus even wachten, er komt een oude man aan lopen met een jonge hond die om een praatje verlegen is, nou dat heb ik geweten na een 25 minuten gaat deze man weg het was gezellig maar wel een beetje HARD PRATEN met elkaar, de karpers zijn niet meer duidelijk aanwezig dus ga ik naar huis koffie drinken.
Ik strooi nog war maïs voor de volgende keer, kunnen ze er alvast een beetje aan wennen
Een mooie 1.1/2 uur gevist en 2 karpers is een mooie score voor mij groot of klein is niet van belang het gaat om het genieten ook midden in een woonwijk kan dat dus mijn eigen vertrouwde vijver daar kan het nog niet de karpers moeten daar nog groeien maar las het weer zover is dan zit ik hier wel goed.
De volgende dag vrijdagochtend om 11.00 ga ik even kijken of ze er nog zijn, ja ik zie ze een 4 tal karpers zwemmen in de kleine vijver bij de duiker, ik volg de sloot die verder de wijk in gaat en kom diverse mooie plekken tegen en diverse karper groot (tot ongeveer70 cm) en kleintjes daarna loop ik weer de zelfde route terug en kom nog meer karpers tegen er zitten er genoeg dus wat betekend dat ik me hier vaker ga vertoeven de kanaal karpers komen ook wel aan de beurt dit jaar maar dit is ook leuk je hengel spullen aanpassen en proberen de schubkarpers te vangen het zijn toto nu toe wat ik gezien heb allemaal schubkarpers mooi van bouw wel slank maar mooi en gaaf.



Groet. Hennie hoefakker
Amersfoort

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.