Totaal aantal pageviews

woensdag 10 oktober 2007

Boerenkarper in zicht.


Stilte en dan............een moment voor stalen zenuwen.

Boerenkarper in het zicht.
Ik schrik wakker van de wekker die af gaat, eindelijk is het zover het is 03.15 dat ik opsta.
De dag breekt aan voor de jacht op de boerenkarper.
De hengelspullen staan al allemaal klaar in de gang nu nog even de hond uitlaten, die weinig zin heeft zo vroeg, het is nog donker als wij buiten lopen, bewolkt maar bijna windstil de vogels fluiten ons toe, ja ik heb er zin in over een 15 minuten komt Hans mijn vismaat mij ophalen en dan naar de polder, kom hond even doorlopen ik wil wel op tijd klaar zijn.
Gistermiddag heb ik de Dick Langhenkel en de Nico de Boer hengels in een honderd procent topconditie gereed gemaakt de Abu molens nieuwe lijn gegeven 20/100 ste nylon zit erop en de reserve spoelen hebben 24/100 ste en 26/100 ste lijn erop.
Het aas haal ik nu uit de koelkast en doe het in mijn vistas mijn brood gaat mee en wat drinken nou ik ben klaar nog 5 minuten dus even koffie voordat Hans er is al genietend zit ik te kijken naar de spullen zou het wat worden al is het maar 1 boerenkarper laten wij hopen.
Hans is zoals gewoonlijk op tijd gauw de spullen in de auto en we gaan naar Noord Holland pas op boerenkarpers wij komen eraan.
Hans heeft zijn hengels gisteren ook nog eens nagekeken en ook hij gaat beginnen met een Dick Langhenkel met een Abu 33 er onder al druk pratend over wat we hopelijk gaan meemaken komen we op de plek van bestemming ja zo vroeg kan je aardig doorrijden dus we zijn erbinnen de afgesproken tijd.
Maar wij zijn niet de eerste meerdere karpervissers van de beruchte groep staan ook al te wachten, even elkaar begroeten er moet er nog 1 komen en dan kunnen we gaan karperen.
De ochtendschemering laat een mooi landschap zien waarin wij zo meteen in opgaan een lichte nevel doet de koeien vervagen de vogels zingen hun mooiste lied en de rust is geweldig geen auto,s of treinen alleen maar rust.
De laatste karpervisser is er en een 5 minuten later lopen wij allemaal de polder in op zoek naar een plekje waar je denkt de boerenkarper te kunnen vangen.
Dan zie ik een 20 meter van mij vandaan wat riet en een paal in het water staan dat is de plek denk ik zo, en ga voorzichtig wat voeren de trovit pellets en maïs maken toch meer geluid in deze stilte dan dat ik had verwacht, een 50 meter verderop doe ik dat ritueel ook, en ga terug naar de eerste plek waar ik behoedzaam het aas in het water deponeer het pennetje staat redelijk goed, ik denk dat ik hem zo laat en niets meer in deze rust verder verstoor.
De eerste zonnestralen komen te voorschijn en langzaam verwarmen die het landschap zodat de nevel oplost, de groep heeft allemaal een plekje gevonden ik zit hier nu een 25 minuten en zit langzaam te denken om de andere plek maar te gaan proberen als ik in de verte een slip hoort gieren ja hoor er is iemand die een karper eraan heeft een kromme hengel en een persoon die op zijn knieën een karper aan het uitdrillen blijft een mooi gezicht, na een aantal minuten is de karper geland en na wat handelingen wordt die karper op de foto gezet en weer aan het water toevertrouwd en de rust valt weer als een deken over de weilanden heen.
Zo de kop is eraf van mij mogen ze komen, ik verkas naar de andere plek daar aangekomen zie ik wat belletjes karper?? Laten wij het hopen maar de tijd loopt door, het is nu volledig helder de zon ik losgeschoten van de aarde en stijgt langzaam omhoog deze mooie zonsopgang is nu alweer voorbij, jammer want dat zijn toch mooie momenten elke keer weer.
Het is al 09.15 voordat ik dan een beetvorm te zien krijg maar dan is het dan ook wel gelijk raak de pen kreeg een tikje en pats weg was die gelijk ik sla aan de Dick Langhenkel hengel kromt zich tot in het handsvat de oude Abu 33 giert het uit wat een startschot kreeg ik en de spullen te verduren maar alles werd goed opgevangen en nu maar deze karper uitdrillen diverse keren probeert hij naar het paaltje te gaan en de rietkraag te doorkruizen maar het geluk is aan mijn zijde een 5 minuten later is hij voor mij een mooie boerenkarper is mijn vangst mooi bronskleurig gaaf een brok spieren ligt in mijn schepnet de haak wordt snel verwijderd en we meten en wegen de karper daarna de diverse foto,s en weer terug in zijn element zwemt de boerenkarper met een krachtige slag weg, mij nog nagenietend achter laten hoor ik ineens een akelige pieptoon ik schud mijn hoofd en de vrouw zegt, ja eruit je zal toch gaan vissen.
Snel sta ik op en loopt verdwaasd naar beneden daar zie ik al mijn spullen in de gang staan.
En ineens ben ik weer helder, het hele gebeuren was slechts een droom, vandaag komt de werkelijkheid aan de orde.
En dat verhaal komt in de loop van de tijd hopelijk hieronder te staan.

Groetjes Hennie Hoefakker.


Een kleine droom word werkelijkheid.?

Over mij

Mijn foto
Als 15 jarige (1969) raakte ik al besmet met het virus Karper.! Dat is nooit meer over gegaan, en ook al zijn er soms tijden bij dat ik minder op de karper vis, door dat ik ook nog eens moet werken, karper is de vis die mij het meeste kan inspireren. Daarna komt de Snoek en de Baars al zal een mooie Zeelt en een mooie Ruisvoorn mijn hart ook sneller doen kloppen. Echter het Karpervirus is er nog steeds en zal na 43 jaar nu ook wel voor altijd blijven.